
Divatnak nevezzk az egy-egy korszakra rvnyes s ltalnosan elfogadott nzeteket a kultra kls megjelensi formirl az letstlusrl, az tkezsi szoksokrl vagy az autkrl ppgy, mint a ruhzkodsrl. Az emberi ruhzkods trtnelmi fejldse elvlaszthatatlan a divattl, ezrt ltalban azonosnak is tartjk a kettt. Az ltzkds divatja a civilizlt emberi trsadalomban nagyon komolyan veend tnyezje, a gazdasgi jelentsgrl ne is beszljnk. A divat vltozsaiban, vltozkonysgban mindig ott rejtzik a vgrvnyes szpsgidel grete, ami egybknt nem ltezik. Az emberpontosabban a fogyaszt - mindig kszsgesen hisz ennek a csbtsnak, s mindig jbl knytelen engedni egy mg jabb divat diktatrjnak. A divat stilizlsnak alapveten az emberi test a trgya. Minden kor kialaktja az emberi test eszttikai ideljnak sajt mrcit. Ezek a klnbsgek legszembetnbben a ni szpsgidel vltozsban nyilvnulnak meg, ami a jl tpllt Rubens-ideltl a ma kedvelt karcs, vkony, magas alkatig terjed. A ruhzat a test egyes rszeit hangslyozza vagy elnyomja, hogy ezzel a mindenkori idelhoz kzeltse a sziluettet, teht korrigl s stilizl. Jellemz pldi ennek a kzpkori ni sziluett az enyhn kitolt hassal, ahogy a kor szmos malkotsn megfigyelhetjk, vagy a rokok a tlzottan karcs derkkal. Csak a XX. szzadban vetettek vget, amikor mr jobban tekintetbe vettk a test termszetes vonalt - a trzsfzvel val fjdalmas egszsgtelen deformlsnak, ami lnyegben a knai kislnyok lbnak elnyomortsra s primitv trzsi szoksokra emlkeztet. A test arnyait is ersen befolysolja a ruhzat felptse. A kosztmtrtnetben leggyakoribb irnyzat a tnyleges testmagassg nvelse. Az alak vagy a kiterjeds optikai megnagyobbtsa - pl. az abroncsszoknya - tbbnyire viselje trsadalmi jelentsgt, mltsgt volt hivatva kidombortani. Koronknt a ruha hossza - pl. a kzpkori uszly -, de a felhasznlt anyag mennyisge is kifejezte az illet trsadalmi rangjt. A "tisztessges ltzkds" eurpai normja meglehetsen lland volt. Igazi forradalmat jelentett szzadunk elejn a ni lbak "lemeztelentse". Korunk ltzkdse - fleg a sportruhzat - egyre tbbet hagy fedetlenl.
Az egyik legrgibb ismert dekoltzs a krtai kgys istenn szobrocskjn lthat. A grg mvszet emlkei is egsz sor vltozatt mutatjk. Aztn hossz sznet utn a kzpkorban tnt fl jbl a burgundi viseletben, ahol nemcsak a mellet hagyja rszben szabadon, mint eddig, hanem a htra is kiterjeszkedik. Az letigenl renesznsz korban is mly volt a ruhakivgs a mellen, ekkor mr testhez ll mellnyke korriglta az alakot s emelte meg a keblet. Jellemz, hogy a szigor spanyol viseletben tilos volt a dekoltzs.
A barokk korban hordtak jbl mlyen kivgott ruhkat, a kivgs a rokok viseletben mg mlyebb lett. A ruha alkotja szmol a frfi s ni test jellegzetessgeivel, s felhasznlja a formaadsnl. A ni ruhzatnl a leplezett s fdetlenl hagyott rszek vltakozsban ritmus nyilvnul meg. A divat trtnete alighanem egyids a ruhzkods trtnetvel. Attl a perctl, amikor az ember felfedezte, hogy a ruhadarabok vdelmet nyjtanak az idjrs viszontagsgai ellen, nem telhetett el hossz id addig, amikor elkezdett tprengeni ruhja msik, eszttikai s stilizl funkcijn. A ruhzat olyasminek mutatkozott, amiben taln legkzvetlenebb mdon tudta rvnyesteni mvszi felfogst. Hiszen az ltzkds a mai napig is olyan eszkz, amellyel nmagunkrl s a vilgrl alkotott elkpzelseinknek lthat formt tudunk adni. |